Motoryzacja PRL-U

Romet Komar -motorower produkcji polskiej, produkowany w latach 1960-1983 (różne modele) przez Zjednoczone Zakłady Rowerowe w Bydgoszczy, a później zakłady Predom Romet, głównie na rynek polski (model MR232 występował także w Niemczech i Holandii pod nazwą Mofa-25 "Condor").

         Romet 50-T-1                                                       Jako jednostkę napędową posiadał jednocylindrowy, dwusuwowy silnik Dezamet 019 o pojemności 49,8 cm³ chłodzony powietrzem, będący rozwinięciem konstrukcji silnika 017. Silnik 019 miał moc 2,5 KM przy 5200 obr/min, moment obrotowy 0,35 kGm oraz stopień sprężania równy 8. Został zastosowany także gaźnik GM13F, który różnił się od popularnego GM12F zwiększoną średnicą gardzieli z 12 do 13 mm i dyszą główną z 0,40 do 0,55 mm. Średnica cylindra wynosiła 38 mm, a skok tłoka 44 mm. Sprzęgło było pierwotnie trzytarczowe, pracujące w kąpieli olejowej. Później zastąpione typowym dwutarczowym spotykanym w innych silnikach Dezamet. Maksymalne obciążenie motoroweru wynosiło 150 kg, a prędkość maksymalna 55 km/h, zużycie paliwa wynosiło 2,8 l/100 km przy 40 km/h.

Romet 50-T-1

                Romet Pony 50-M-2                                                                    Kolejna wersja motoroweru Pony została wyposażona w nowy silnk - Dezamet 023. W odróżnieniu od poprzedniego modelu zmiana biegów odbywała się za pomocą dźwigni umieszczonej bezpośrednio przy silniku, a nie na kierownicy. Zmieniono także ramę i kierownicę. Początkowo mocowania błotników przednich były takie jak w M-1, dopiero w 1981 r. zmieniono je na normalne. Od 1984 roku z małymi zmianami była produkowana równolegle z M-3.

 Romet 200 jest dwuosobowym pojazdem wyposażonym w dwusuwowy silnik pojemności 49,9 cm³ Jawa typ 223 produkcji czechosłowackiej, który był dostarczany zgodnie z kontraktem w ilości 40 tys. sztuk rocznie i taka też była średnia, roczna produkcja Ogara 200. Produkcję tego motoroweru Zakłady Rowerowe Romet prowadziły w latach 1983–1989. W tym okresie w Czechosłowacji, zakończono produkcję dwuosobowych motorowerów z tym silnikiem, wobec wzrostu zainteresowania motocyklami. Konstrukcja została oparta na modelu Romet 50 T-3 wyposażonego w silnik produkcji Zakładów Metalowych Dezamet typu 019, którego produkcję wstrzymano.



Dodaj komentarz






Dodaj

© 2013-2024 PRV.pl
Strona została stworzona kreatorem stron w serwisie PRV.pl