Motoryzacja PRL-U

Jawa 50 Mustang – motorower produkcji czechosłowackiej       wyposażony  w silnik Jawa 223. Występował w czterech postaciach: Jawy skuter typ 20 (z podłogą), Jawy skuter typ 21 SPORT (stopnie do nóg), Jawy 50 Golden sport i Jawy mustang typ 23P, których produkcja rozpoczęła się w latach 60. Motorowery te pochodzą od dawniejszych motocykli Jawa: 550, 555 i J-05 - doświadczenia z tych konstrukcji pomogły projektantom w stworzeniu wygodnych motorowerów z dobrymi jak na tamte czasy osiągami: 3,5 KM przy 6500 obr./min oraz 4 Nm przy 6250 obr/min .

Jawa 350 TS – motocykl szosowo-turystyczny produkowany przez firmę Jawa. Model ten cechował się sportowym wyglądem, zmodernizowanym silnikiem, nową instalacją elektryczną. Silnik jest dalszym usprawnieniem silników z lat 50 XX w. Główną zmianą było wprowadzenie 4 łożysk na wale. Głowice i cylindry tym razem trzymały się na 4 szpilkach. Cylindry posiadały 4 kanały płuczące i jeden większy kanał wydechowy – w poprzednim modelu były 2 kanały płuczące i 2 kanały wydechowe. Cylindry poprzedniego modelu były w całości żeliwne, w Jawie TS zastosowano aluminiowe cylindry z żeliwną tuleją co znacznie obniżyło wagę silnika. Zmieniono kształt zewnętrzny silnika. Silnik zaopatrzono w nowy gaźnik o średnicy gardzieli 28 mm z komorą pływaka umieszczoną centralnie dzięki czemu nie występowało zalewanie silnika w czasie ostrych przechyłów.

Jawa 250 typ 353 – motocykl firmy Jawa klasy 250 cm³, produkowany w latach 1953-1965. Potocznie nazywany kývačka. Po raz pierwszy konstrukcja została pokazana publiczności w 1953, była następcą Jawy Perak typ 11. Początkowo zastosowano nie poddany modyfikacjom silnik poprzedniczki o mocy 9 KM, lecz po dwóch latach zdecydowano się zwiększyć moc do 12 KM (typ 353/03). W pierwszych latach produkcji motocykle wyposażone były w stacyjkę z amperomierzem umieszczoną na zbiorniku paliwa, tłumiki typu "rybka”, gaźnik Jikov 2924H. W marcu 1959 zostały one zastąpione przez stacyjkę umieszczoną w osłonie lampy, tłumiki typu "cygaro", gaźnik Jikov 2926 Monoblok (w wersji przejściowej Jikov 2926 TR) z dużym poliamidowym filtrem powietrza i zakrywającymi go osłonami ramy.



Dodaj komentarz






Dodaj

© 2013-2024 PRV.pl
Strona została stworzona kreatorem stron w serwisie PRV.pl